Hudföryngring

Fraxel laser är den modernaste metoden bland laserbehandlingar som förnyar åldrad, rynkig och solskadad hud, behandlar rynkor kring ögonen och förbättrar pigmenterade solfläckar, akne och melasma.

Fraxel hudföryngring är en ny metod som verkar på ett större djup än som varit möjligt med de metoder som använts hittills. Med tidigare metoder slipades ett skikt av huden bort. När ny hud bildas blir den slätare eftersom de nybildade bindvävskomponenterna är mer elastiska.

Dramatiska föryngringsresultat uppnås på ett mycket effektivt sätt.

Behandlingen är smärtsam och det finns en risk för infektioner. Oftast får man kraftigt rodnad i huden cirka en till två veckor efter behandlingen. Det är svårt att arbeta under några dagar efter behandling.

hudforyngring

Den nya fraktionerade laserslipningen ger mindre obehag men likvärdig effekt

Fraxelmetoden ger mycket mindre besvär under behandlingen och dagarna efter. Risken för infektioner och andra komplikationer minskar också avsevärt.

Med Fraxel penetreras huden ned till 1,6 mm. Efter en behandling har man avlägsnat 6-8 gram av hudvävnad, uppstramningseffekten är omedelbar och väldigt påtaglig.

Tekniken går ut på att man skjuter små mikroskopiska kanaler (max 0,14 mm) och därigenom tar man bort ca 10 -20 % av huden ned till ett djup av 1,6 mm. Bredden på dessa kanaler är omkring 10 gånger mindre än andra fraktionerade system och metoder vilket ger mycket mindre blödning. Huden är helt återsluten efter max 48 timmar. De med stor precision gjorda små kanalerna i huden gör att kringliggande celler aktiveras. Den uppvärmda vävnaden i kanalerna startar en naturlig återuppbyggnadsprocess som genererar ny, frisk vävnad. Detta resulterar i en friskare och yngre hud med avsevärt förbättrad kvalitet och struktur.

Under och efter behandlingen

Under behandlingen känner man en värmande och lite stickande känsla men ingen större smärta. Efter behandlingen får en hettande och lite brännande känsla över huden. Då hjälper det att kyla huden med med exempelvis kylande balsam eller kalla omslag. Denna känsla avtar gradvis efter några timmar. Vi brukar använda bedövande salva i ansiktet som appliceras cirka en timma före behandlingen för att minska obehag. Efteråt ser man en rodnad och svullnad av huden som varar i ca 2-3 dagar, den minskar gradvis. Oftast känner man sig sträv och torr i huden och ser lite solbränd ut i en vecka efter behandlingen. Detta varar 2-5 dagar.

De små såren som blir av lasern koagulerar omedelbart och det finns en liten skorpa över varje punkt om man tittar med förstoringsglas. För att minimera risken för infektioner ska man ha en fet kräm på huden som håller skorpan mjuk. Man kan sminka över rodnaden efter en dag.

Det sker en sammandragning av huden direkt vid behandlingen men den största effekten kommer efter flera månader. Det tar tid för kroppen att bilda ny föryngrad vävnad.

Under behandlingen känner man en värmande och lite stickande känsla men igen större smärta. Efter behandlingen får man en hettande och lite brännande känsla över huden. Då hjälper det att kyla huden med med exempelvis kylande balsam eller kalla omslag. Denna känsla avtar gradvis efter några timmar. Vi brukar använda bedövande salva i ansiktet som appliceras cirka en timma innan behandlingen för att minska obehag. Efteråt ser man en rodnad och svullnad av huden som varar i ca 2-3 dagar, den minskar gradvis. Oftast känner man sig sträv och torr i huden och ser lite solbränd ut i en vecka efter behandlingen. Detta varar 2-5 dagar.